RECENZIJA: Bon Appétit

Uvek sam voleo cudne, bolesne i nerazumljive filmove. Postoji nesto u tim filmovima, ta neka sloboda reditelja da kroz bolestinu i apstrakciju prikaze i dokaze nesto svoje. Secam se da sam u srednjoj skoli skidao liste pomenutih filmova i pravio svoje liste istih tih pogledanih. Uvek mi je bila zelja da i ja sam snimim nesto sto ce biti tog formata. I danas imam istu tu zelju. Pomeranje granica je nesto sto ce me uvek privlaciti. Pomeranje granica je izgleda bio glavni pokretac i Dusanu Makavejevu. 1974. godine snimio je film pod nazivom "Sweet Movie". Dusan Makavejev je jugoslovenski reditelj. Snimio je par filmova koji su pripadali jugoslovenskom crnom talasu i tako sebe postavio na mapu ne samo kinematografije ovih prostora, vec i evrope i sveta. Slobodno se moze reci da je Makavejev jedan od velikana jugoslovenske kinematografije. Svoju velicinu je potvrdio filmom iz 1971. godine pod nazivom "W. R.: Misterije organizma". Misterije organizma su jedan od najkontroverznijih filmova koji su izasli iz bivse republike. Ovaj miks igranog i dokumentarnog sa dodatkom eksplicitnih scena je bio nesto nesvakidasnje u SFRJ. Digla se prasincina oko ovog ostvarenja, ljudima na vlasti se nikako nije svidelo da se neko tako zajebava sa drzavom. Nisi smeo da zloupotrebljavas doziranu slobodu koja ti je priustena. Glavonje na funkcijama su odlucile da odstrane Makavejeva i njegove ideje iz drzave i stave tacku na njegovo buntovno stvaralastvo. Makavejeva ovo nije demoralisalo i on ubrzo odlazi iz Jugoslavije u potragu za nekim liberalnijim mestima na kugli zemaljskoj. Posle krace pauze i adaptiranja Makavejev snima "Sweet Movie". "Sweet Movie" je njegovo prvo strano ostvarenje. I ovde, kao i u "Misterijama organizma", Makavejev ne stedi one koji su se usudili da pogledaju film. Radnja filma je bizarna i nije ga lako razumeti. Nekad razmisljam da li avangardna filmska ostvarenja uopste i treba razumeti. Ili je fora samo da pustimo to sto je baceno pred nas da nas uzme, pljune, ispovraca i ostavi da razmisljamo dugo i konstruisemo neke svoje teorije i filozofije.

"Sweet Movie" u sebi ima dve price koje idu uporedo. Jedna prica prati mis Kanade. Devojku koja, zbog svoje nevinosti i cistoce, dobija "nagradu" da stupi u brak sa matorim americkim milionerom. Kada se ispostavi da je milioner matori perverznjak kom je jedina zelja da prve bracne noci urinira (lik je bukvalno u golden shower fazonu) po mis Kanade, devojka odustaje od braka i odlucuje da pobegne od bolesnog Amera. Zanimljivo je da Makavejev ovde koristi taj kontrast prljave i ciste nacije, u ovom slucaju Amerike i Kanade. Milioner je prikazan kao klasicna neizivljena stoka, dok je mis Kanade cedno devojce sokirano onim sto vidi. Ova situacija me strasno asocira na dogadjaje koji ce se desiti 30 i kusur godina posle. Donald Trump je olicenje Americke zatupljenosti i pohlepe, i dok sam gledao ovaj segment filma sve me je podsecalo na njega. Sada ozbiljno mogu da zamislim Trumpa kako pisa po celom svetu samo zato sto mu se moze i cak kako se iscudjava zasto se ljudi cude dok on pisa po njima. Moze se reci da je Makavejev ovde na neki nacin predvideo dogadjaje na vodecoj svetskoj politickoj sceni. Da se vratimo na radnju i mis Kanade. Nakon neslavnog braka i golden showera u pokusaju, mis Kanade cudnim putevima zavrsava u Parizu gde susrece nekog latino zavodnika. Momentalno se zaljubljuje i shvata da je on pravi covek koji ce je izbaviti iz mraka i pokazati svetlost. Ispostavice se da je seksualno iskustvo sa zavodnikom bilo stresno i da zavodnika bas zabole za nju. Razocarana i ostavljena mis zavrsava u rukama komune koju cine uvrnuti ljudi koji imaju jos cudnije rituale. Do ovog momenta film je donekle bio normalan, nesvakidasnji, ali podnosljiv. Ono sto sledi je vatromet najodvratnijih scena u istoriji kinematografije. Ja za sebe mogu da kazem da sam pogledao svasta, ali ovakvu slobodu u prikazu odvratnosti nikad nisam video. Dovoljno je reci da nisam mogao da jedem posle. Nisam mogao da verujem da ovako nesto sme da se prikazuje. Prvi put sam ovakav osecaj imao kad sam sa 14 godina pogledao film "Hostel" reditelja Eli Rotha. Opet, nekako sam bio ponosan na Makavejeva. Ponosan na to sto jedan nas covek snima ovako nesto. Sve te odvratnosti i gadosti koji se desavaju su neka metafora. Njegovi filmovi cesto imaju seks za glavnu pricu. Ovde mis Kanade ima losa seksualna iskustva i zal za boljim i nemogucnost je odvode u komunu isto tako isfrustriranih ljudi. Svi ti odvratni obredi su klasicna isfrustriranost. Neka teznja da se na alternativne nacine dodje do nekog mira i blagostanja. Iako svi znaju da od toga nema nista. Na kraju filma ce mis Kanade postati jedan obican seksualni objekat, prekrivena cokoladom i vodjena perverznjacima.

Druga prica prati zenu koja upravlja brodom koji plovi kroz Amsterdam. Unutrasnjost broda je puna svakojakih konditorskih proizvoda od gumenih bombona do kolaca. Tu je cak i ogroman sto i na njemu ogromna kolicina secera. Takodje tu su i slike raznih komunistickih vodja i filozofa. Ona je revolucionarski nastrojena. Na svom plovidbenom putu kroz Amsterdam upoznaje mladog mornara koji je vidno ocaran njenom pojavom i ponasanjem. Ona ga upozorava da ce ovo putovanje biti kobno po njega ali on ne mari i upusta se u avanturu. Mislim da Makavejev ovde pokusava da prikaze ono sto se njemu desilo dok je bio clan posade broda pod nazivom Jugoslavija. I to ne samo njemu, nego i mnogim umetnicima i obicnim gradjanima koji su mislili da su slobodni. Sve te silne bombone i kolaci na brodu su po meni metafora za sve ono sto su ljudi imali i cime su bili zavaravani. Ako bi postao pohlepan i trazio nesto vise i mozda pokusavao da imas neko svoje misljenje i viziju, bio bi odstranjen. Bio bi neprijatelj broj jedan. "Sweet Movie" se ne moze meriti sa "Misterijama organizma", ali itekako zasluzuje da bude urezan u pamcenje svih ljubitelja filma. Ostvarenje koje se nalazi na svim listama koje su vezane za kontroverzna ostvarenja.Ovde pre svega trebamo velicati hrabrost jednog coveka koji je otisao iz konzervativnog podrucja u liberalno i umalo to liberalno napravio konzervativnim (cak je i uspeo u tome jer "Sweet Movie" je i dalje zabranjen u pojedinim zemljama). Treba biti ponosan na naseg coveka.

Nebojsa Zivkovic