RECENZIJA: Specijalno obracanje

Ljudi, doslo je vreme da se ozbiljno iskritikuju filmovi. Ovde ce se pricati o filmu i o tome kako film utice na "svoju" okolinu. Sta je film doneo i sta je promenio i koliko daleko je otisao. Sve ove ozbiljne teme ce se provlaciti kroz analizu raznih filmskih ostvarenja. Novih i starih, komercijalnih i nezavisnih, eksperimentalnih i obicnih... Sve sto mi se svidi ili me zainteresuje, bice baceno pred Vas i istranzirano na sitne delove. Uci cu u srz filma i probati da nadjem sve prednosti i mane koje cuva u sebi.

Sad kad sam vas uozbiljio idemo na glavno proseravanje. Prvi film koji ce proci kroz ovo piskaranje je "Specijalno vaspitanje". Snimljen 1977. godine od strane Gorana Markovica i sa glavonjama kao sto su Slavko Stimac, Bekim Fehmiu, Aleksandar Bercek, Ljubisa Samardzic, Branislav Lecic, Mica Tomic, Josif Tatic, film je jedno od najsirovijih sranja koje se pojavilo na nasim prostorima. "Vaspitanje" je mene, kao klinca (prvi put sam ga pogledao sa 6-7 godina) potpuno sjebalo. Sjebala me je cela ta realna i siva prica mladica koji biva odveden u popravni dom i tamo mora da se snalazi kako zna i ume. Slavko je izgledao bas mladoliko i nekako sam sebe video u njegovom liku. Navijao sam za njega i hteo da sve bude u redu s njim. U tom momentu Stimcev Trta je za mene bio olicenje svih nesigurnosti i strahova u decijem zivotu. Sve to sto mu se desava je nekako veliko i on mora da se izbori sa tim. Bas kao sto je detetu sve novo i nejasno. Moze se reci da sam preozbiljno shvatio film, ali je cinjenica da se pojavio u nekom odredjenom trenutku mog detinsjtva i samo ostavio trag. Sledeci na scenu stupa Zarko Munizaba (zajebani Bekim Fehmiu) koji spusta mladog Trtu i pokusava da ga izvede na pravi put. Munizabu sam gotivio iskljucivo zbog toga sto je bio zajeban, a pravedan. Takodje tvrdim da je Bekim Fehmiu ovde odigrao jednog od najboljih mentora u istoriji kinematografije. U rangu je sa Yodom i Morpheusom, ako cemo ozbiljno da kenjamo. Sledeci je Bercek koji glumi Ljupceta, lika koji je uhvacen nakon sto je pobegao iz doma. Ljupce je lik koji iz protesta cuti pola filma. U dom su ga doveli likovi koji izgledaju kao da su iz neke zajebane tajne sluzbe. Ne znam tacno sta me je fasciniralo kod Ljupceta. Jako mi svidjala njegova tvrdoglavost. Lik cuti sve vreme, iako ce mozda biti bolje ako progovori, ali ne, on jednostavno cuti. Druga stvar je to da sam jedva cekao da kaze nesto. Znam da sam i ja bio u jednom trenutku: "Ljupce progovorio!". Sve ostalo u filmu je avantura. Prelazenje nivoa. Pera Trta je od momka kog polivaju vodom i samaraju dosao do momka koji se polako adaptira i krece u akcije sa `silent` Ljupcetom. Pera i Ljupce su, kad se covek zamisli, Prle i Tihi. Prle sve vreme lupa gluposti, a Tihi je kul. Ljupce cak smuva dobru ribu u filmu, sto je jos malo Tihog u njemu. Pera je smuvao Violetu. Mislim da su se "Otpisani" prikazivali u isto vreme pa mozda odatle ova poredjenja. Kada bi se ozbiljno pricalo o "Specijalnom vaspitanju" moglo bi se reci da je ovaj film o rezimu. Da je ovo film o upravljanju kroz neke banalne price. Kroz zivot nekog Pere Trte, bistrog ali prostog, taman onakvog kakav treba da bude. Da zna dovoljno za sebe. I da sve ono sto je iznad njemu nije vazno i gleda se da mu ne bude vazno. Jer zivot je samo borba i sta jos moramo da znamo? Mozda i nije to... Mozda je to samo film koji mozes da shvatis kako hoces. Ja sam ga shvatio kao... Ma nisam ga ni shvatao, pogledao sam ga i ostavio je utisak. I ne trazim vise nista od njega. Vi koji volite evropske filmove, pogledajte "Specijalno vaspitanje". U pitanju je evropski film u punoj snazi.

Nebojsa Zivkovic