RECENZIJA: Stanje svesti

Posle jednog stranog filma i jednog izleta Makavejeva u strano, odlucio sam da se ponovo pozabavim domacom kinematografijom. I ovaj put se radi o filmu o kom sam dosta cuo, filmu koji je debelo nahvaljen. Goran Paskaljevic spada u jedne od najboljih filmadzija na ovim prostorima. Nije glupo reci da je jedan od najboljih na svetu. Dovoljno je reci "Bure baruta". Poducila ga je praska skola, kao i mnoge njegove "vrsnjake", isto tako uspesne. 1980. godine snimio je film "Poseban tretman". Zanimljiva ekipa velikana se okupila i pomogla u stvaranju ovog filma. Ljuba Tadic, Bora Todorovic, Bata Stojkovic, Radmila Zivkovic, Milena Dravic i Pavle Vujisic su "samo" neki od profesionalaca koji ovde igraju. Naravno, ova plejada je odlicno odigrala svoje i nista im se ne moze zameriti. I prica je odlicna... Mislim da do ovog filma nije bilo ovakvog prikaza alkoholizma i zavisnosti. U ovom filmu nema klasicne, sirove patnje alkoholicara koji se bore sa porokom. Film je pun metafora i drugih caka koje govore o zavisnosti coveka. Sve je nekako satiricno i komicno. Ovo je bio jedan od filmova koji se takmicio za Oskara tj. takmicio se da bude nominovan. Na kraju nije uspeo u tome.
Ovaj film moze biti kapisla svega onoga sto mislim o domacim filmovima. Svega onoga sto mislim o uspehu domacih filmova u svetu. Imamo ozbiljnu temu, alkoholizam... Imamo ranijive likove koje je lako izmanipulisati. Pre svega imamo sirovost evropskog filma i draz praske skole. Sta onda fali? Fali to da film nije mogao da se odupre domacem humoru. Kroz godine i godine snimanja filmova u Jugoslaviji i Srbiji, uvek smo se nekako vadili na taj nas, balkanski humor. Koliko god da je ozbiljna tema, tuzna, potresna, zajebana ili sta god, uvek se provlacio humor za koji mislimo da odlicno prolazi svuda. Dobro, ne kazem da je nas humor sranje, ali cela ta prica o tome kako mi kroz teske situacije prolazimo lakse uz zajebanciju i posalicu jednostavno ne pije vodu okolo. Potezem pricu o ovome prvenstveno zato sto se na kraju sve svodi na neke nagrade. Reditelj na kraju zeli da vidi kako ce reagovati publika i kriticari. Koliko god on kenjao da mu to nije vazno, uvek ce coveku koji diktira to biti najvaznije. Ja ne znam da li je Paskaljevic toliko bio u fazonu da dobije Oskara, covek uopste nije kriv ovde, snimio je film i to je to, ali mi je dao stimung za analizu svih filmova koji su nominovani za ovu prestiznu nagradu. Recimo, kada bi uzeli Markovicevo "Specijalno vaspitanje" i uporedili ga sa "Posebnim tretmanom" i to poredjenje prikazali nekom ko nema blage veze o filmu, kakve bi zapazanja imao taj laik? Garantujem da bi njemu neverovatno zanimljivo bilo to sto je Danilo Lazovic u "Posebnom tretmanu" uhvatio Radmilu Zivkovic za sisu... Ne bi bilo samo zanimsljivo, nego bi to verovatno bio vrhunac gledanja nekog filma uopste. Za razliku od "Specijalnog vaspitanja" gde nema skakutanja i preteranih animacija raznih ljudskih poriva. Na kraju "Specijalmo vaspitanje" nije bilo nominovano za Oskara. Ovaj podatak je za mene neverovatno sranje. Ono sto moramo da shvatimo je to da prestanemo da idemo linijom manjeg otpora. Da ne budemo picketine koje ce praviti samo ono sto ljudi zele da vide, nego da prikazemo realnost onakvu kakva jeste. "Maratonci", "Ko to tamo peva", "Kengur", "Munje"... Nismo otisli dalje od toga. Mi smo i dalje u zajebanciji koje realno u Srbiji vise nema. Ili bolje receno, nema vise prostora za to. Ili cemo biti ozbiljni i snimati onako kako jeste ili cemo menjati zajebanciju.
Mislim, "Sekula i njegove zene", "
Zikina dinastija", Sojic iz "Tesne koze"... Sve je to bleja, sve je to ringispil... Ali stvarno vise, propade nam kinematografija sa nus proizvodima pomenutih naslova. Ljudi ce reci, debilu, to smo mi, to je nas vid zajebancije... Znam, i ja citiram sve to i cak se nasmejem na sve ovo, ali moramo menjati stvar ako zelimo da se takmicimo za nagrade, ako zelimo da se zna za nas. Kad smo vec tako ponosni, moramo i da radimo na tome. Od 90-ih stagniramo sa kvalitetom. Izgleda da nam treba bas veliko sranje da bi se probudili. Paskaljevicev "Poseban tretman" je sjajan film. Perfektan. Ne treba se zajebavati sa praskom skolom. Sve je to zajebana bagra.

Nebojsa Zivkovic