SAMPLES `N` STUFF #8 Sta ti omot albuma porucuje na prvu


Sta reci a ne zaplakati, "SAMPLES `N` STUFF" rubrika polako nista, al drzimo ipak to bitmejking kormilo na jako. Za deseti nastavak se kuva moj prvi drum kit koji ce izaci na free download-u u okviru rubrike, za deveti cemo da vidim sta bi moglo, a tema ovog osmog dela ce biti posvecenja omotima albuma. Da da... Da se ne zajebavamo sad, to je matori jako bitan deo muzickih projekata. Koliko se samo puta izdesavalo da bas kaver albuma bude presudan za njegovu kupovinu/skidanje uzimajuci u obzir da nemas pojma ni ko su izvodjaci ni zanr ni nista. Al prosto ti je omot dao taj signal da je to to sto trazis, i da se na tom albumu kriju nebruseni dijamanti koju su samo cekali na tvoj bitmejking skil. Saranje po diskografijama i izdanjima je bukvalno jedan mali proces koji dosta bitmejkera praktikuje u svom radu. Upoznavanje sa novim (starim) izvodjacima, saznavanje novih stvari iz sveta muzike, pogotov periodi 70s gde moze da se pronadje bukvalno ono sto ni ne mozes da zamislis da je bilo moguce nastati u tom periodu. A razbijanje te male kutije i sirenje vidika je jako bitno u razvoju svakog bitmejkera, jer ucenje je ono sto je glavno. Omoti bi treblo da budu taj neki vizualni oblik predstavljanja celog projekta koji ce opet u neku ruku privuci svoje slusaoce ali i ljude koji se mozda prvi put susrecu sa tim izvodjacem. Internet je pun sajtova, blogova i ostalih sranja gde mozes naci razne muzicke zanrove poslagane po godinama izdanja, abecednim redovima, izdavackim kucama, drzavama itd. (Odlazak po pijacama ili mestima gde se valjaju ploce za ljude koji sempluju sa vinila, sve zavisi u kom si klanu ako se bavis semplovanjem da li e-digging ili crate digging). Tad na scenu stupa sav tvoj talenat u pronalazenju onog za cime tragas u vidu tvog istancanog njuha i prepoznavanja sranja na prvu. Apstraktne slike, crtezi, minimalizam, poziranje celog benda, razni objekti, horizonti, priroda ili nesto skroz deseto. The Alchemist je jednom prilikom izjavio da su tipa albumi na kome su gole devojke (ili polu gole lol) pun pogodak i da to kupuje na prvu. A kad on kaze onda je sranje sigurno tacno. Takvi albumi znaju da kriju ozbiljan materijal, uostalom proveri nekad i bice ti jasno zasto je to tako. U nekim situacijama ti se prosto svidi sam kaver, i to bude jedini razlog za uzimanje tog albuma. Sad jebiga cesce ce se desiti da skorz promasis i da se iza krije skorz nesto drugo od onog sto si prizeljkivao al jebiga sve je to deo igre. Izvodjaci/bednovi cesto znaju da iz albuma u albuma idu sa slicnim konceptima omota, sa idejama da odrzavaju taj neki vajb iz poglavlja u poglavlje, sto zna da ispadene jako kul ako se to odradi kako treba. Evo neki lajicki primer je recimo Nas. On je sa omota na omot isao sa nekim slicnim fazonom, a kaver sa  Illmatic-a je dobio i titulu kultnog o cemu najbolje svedoci cinjenica da su ga  kao ideju i "kopiju" godinama koristili i ostali izvodjaci. Od domacih je recimo Bijelo Dugme imalo neku svoju formu sto se tice omota za album, a kada ih pogledas sve nekako zajedno vidis neku zajednicku liniju koja ih spaja. Naravno tu se mora spomenuti svo umece velikog majstora Dragana S. Stefanovica, koji je u ex yu eri gruvao taj dizajn na najjace i postavio neke standarde tog vremena. Sad kad sam se vec dohvatio tog vremena neizostavno je ne spomenuti recimo omot Idola iz 1982. koji je onako WTF? Ili recimo Oliver Mandic i album iz iste godine, gde eto imamo momenat sa pickom u crnoj cipci, a taj album je cist primer vrhunskog omota ali i celog sadrzaja albuma. Kada nisi u prilici da preslusavas sranje vec ti je samo izbor na osnovu omota tad jedino ukus ima prevagu, i logicno izabraces ono sto ti se svidi vizuelno. Omoti su kroz istoriju izgradili bukvalno neki mali kult gde ljudi umeju da vode diskusije o njihovim nastajanjima, porukama itd. Sad verovatno nekog boli kurac za sve to, ali ipak neka pozadinska prica sigurno treba da postoji i da celom izdanju da neki poseban smek. Kroz domacu muziku se godinama prica gradila, mozes naleteti na svakakva cuda i sranja, svako vreme je imalo neki svoj fazon a omoti ti pricaju tu pricu. I onda i sada su postojali i postojace dobri i manje dobri omoti albuma, oni koji ce te privuci i oni koji su ti cisto govno (ne bitno koju muziku da slusas). U nastavku proveri par kavera sa domacih izdanja koju su licno meni gotivni, akcenat samo na samim omotima nista muzika koja se krija iza ovih umetnickih dela.


(Eyesburn ‎- Solid 2003)

(EKV‎ - Samo Par Godina Za Nas 1989)

(Zlatko Pejaković ‎- Lice 1976)

(Partibrejkers ‎- Partibrejkers III 1989)


(Šarlo Akrobata ‎– Bistriji Ili Tuplji Čovek Biva Kad ... 1981)

(Azra - Filigranski Pločnici 1982)


(Arsen Dedić ‎- Kino Sloboda 1987)


(Generacija 5 ‎– Dubler 1981)

                (Prljavo Kazalište ‎- Lupi Petama,.... 1993)                                              (Prljavo Kazalište ‎- Zlatne Godine 1985)

(Bijelo Dugme ‎- Šta Bi Dao Da Si Na Mom Mjestu 1975)

(Riblja Čorba ‎- Kost U Grlu 1979)

             (Električni Orgazam ‎- Električni Orgazam 1981)                                         (Elektryczny Orgazm ‎- Warszawa '81 1982)

(Dino Merlin ‎– Burek 2004)

(Dušan Prelević ‎- Na Oštrici Brijača 1982)




Коментари

Популарни постови