RECENZIJA: Tragac

Dugo sam razmisljao o cemu da pisem, i koga i sta da spomenem u novom obracanju. Svasta sam prelistavao i trazio filmove i individue koje su vredne pomena. Pre svega sam hteo da se okrenem stranoj kinematografiji i da mozda njih malo pecnem i iskritikujem. Dok sam ja tako putovao po svetu, shvatio sam da mi, domaci, imamo jednog rezisera, koji je, pa moze se reci, malko izgubljen. Rec je o Miloradu Milinkovicu. Milorada Milinkovica ljudi znaju kao tragaca u kvizu "Potera" koji se emituje na RTS-u. Milorad je onaj mracni lik koji zna sve i retko kiksira i jednostavno pokida svaki put. Strah i trepet javnog servisa i njegovog zabavnog programa. E sad, Milorad je, takodje, i reziser (Milorad je i muzicar i kriticar i svasta nesto, ali ovde ce biti price samo o njegovim reziserskim uspesima). Njegova ostvarenja su "Mrtav 'Ladan","Potera za srec(k)om","Citulja za Eskobara","Zduhac znaci avantura","Peti leptir" (prvi srpski 3D film) i njegovo najnovije delo, "Patuljci sa naslovnih strana". Pretpostavljam da su svi bar jednom pogledali neki od Milinkovicevih filmova,osim mozda ovog najnovijeg. "Patuljci sa naslovnih strana" je izasao u januaru 2018. Ne planiram uopste da analiziram sve njegove filmove. Planiram da analiziram samo dva njegova filma, koji su po meni njegov vrhunac. Mada je jedan od ta dva meni sranje, ali je u poredjenju sa ostalim njegovim filmovima,sasvim solidan. Drugi film, za koji mislim da nije sranje, je njegov prvi film. Snimljen je 1990. godine i to je njegov diplomski rad koji je snimio dok je studirao reziju u Novom Sadu. I to je sasvim dovoljno da znate o ovom fimu za sad. Vracamo se na prvi. "Mrtav 'ladan" je izasao 2002. godine. Glavne uloge tumace Nikola Djuricko,Srdjan Zika Todorovic, Nenad Jezdic... Pored njih tu je plejada domacih glumaca koji su regrutovani da iznesu svakojake epizodne uloge. I nisu losi, sto jes jes. Manda je super odigrao seljacku sirovinu, Bata Zivotinja je dobar kao zadrti lik koji na kraju dobije po nosu, Nikola Pejakovic je odlican kao vozac hladnjace koji kao da je pao s Marsa...
Od glavnih glumaca Zika i Jezdic su mi taman, nisu nesto posebno, ali su taman. Najveci problem mi je Djuricko. Djuricko ovde glumi narko dilera koji se slucajno uplice u celu pricu ovog filma. Djuricko ovde izgleda kao da ga mrzi da glumi. Aj sto izgleda kao da ga mrzi, nego mu uopste ne lezi uloga zajebanog lika. Sve je na silu i uopste ne ugadja gledaocima. Meni je Djuricko najbolji u komicnim ulogama. Postavio je sebe u "Otvorenim vratima" i tu treba da ostane. Te uloge zbunjenog mlakonje mu odlicno idu. U "rodama" je super kao takav, iako mi je u tu malo klimav. Aj da kazemo da je odlican u "kenguru". Bez obzira sto je to mizerna uloga, kad bi se napravio film o zivotu Kengura i njegovim pocecima Djuricko bi bio prava stvar u toj prici. U takvim stvarima jednostavno mogu da ga zamislim. U Munjama je nekako kao animirani lik, al dobro. Smaram sa Munjama i Kengurom zato sto je "Mrtav 'ladan" snimljen i prikazan izmedju ta dva filma. I samim tim je ostao u senci dva kultna srpska filma sa pocetka 21. veka. Munje i Kengur za moju generaciju su kao "Mi nismo andjeli" za neku malo stariju generaciju. To je ta neka gradska zajebancija koja se siri i onda svi citiramo film po sto hiljada puta. Ali ok je to, stvara neki kult, tako da je to uspeh. "Mrtav 'ladan" ima sve to ali na nedovoljan nacin. Fore krenu dobro al se izduvaju na kraju. Sve se na kraju svodi na izjave kao sto su ono: "Milunka, sad cu da ti jebem mater". Pa Manda posle Milunku vuce za uvo i svi crkavaju od smeha.Prozeto je tim nekim maco kurac palac forama,a meni je to jednostavno bez veze.U Munjama i Kenguru je sve prizemljeno i to je skroz ok.To je stvar koja je, kod ovih filmova, pojela "Mrtvog 'ladnog". S druge starne, odredjene stvari u ovom filmu mi se svidjaju. Pored sporednih uloga i epizoda glumaca, dobra  mi je lokacija. Film je sniman u Banatu, u okolini Vrsca.Svidja mi se konstantna ravnica u filmu. Docarava mi neko beskonacno trazenje, gluposti glavnih likova nema kraja i sve traje i traje...Dobar mi je i onaj Radule. Covek se samo pojavio u krupnom kadru sa onim rosavim licem i rekao neke stvari. Ima i dobrih stvari u ovom filmu, ne bi ga dzabe toliko gotivili ljudi, ali Milinkovic je tu nedorecen. Nije mi bas napravio nesto senzcionalno. Milinkovic tada nije bio neko zvucno ime sto je jedna olaksavajuca okolnost za njega. Ja sam iskreno mislio da ce on posle ovoga napredovati i snimiti nesto ozbiljnije.Na kraju je ispao sve neki americki fazon komedije, nesto sto ljudi ne piju na ovim prostorima, ma kakva da je produkcija. Milorad nije uvek bio ovako prosecan. 1990. godine snimio je diplomski dokumentarni film pod nazivom "Satan Panonski".
Satan Panonski je bio hrvatski panker. Kontroverzna licnost koja je radila svasta na bini,od samopovredjivanja do ostalih nenormalnih stvari. Miloradu sasvim dovoljno da snimi Satanov nastup u SKC-u i njegov boravak u neuropsihijatrijskoj bolnici u Popovaci,Hrvatska. Ono sto se meni ovde svidja, nije sam film, kol'ko ideja da se snimi neko ovakav. Satan je stvarno nenormalan, ali opet je u pravu. U pravu je zbog te slobode i nacina izrazavanja. I to kakve slobode i izrazavanja. Ja nisam ziveo tad ali mislim da drustvo nije bilo toliko slobodno. To je bilo turbulentno vreme,neki ratovi se spremaju i ti odjednom izbacis film o liku koji se sece na bini. Ko je tad razmisljao da snimi nesto takvo. Svi su bili u fazonu neke socijale. Par godina posle dosli su "Srecni ljudi" na male ekrane. O cemu mi pricamo. Cemer jebeni. Milinkovicev film o Satanu Panonskom je jedna realna prica o umetniku u zanosu, o trazenju slobode govora. Satan je hteo da ispliva, nasao se tu Milinkovic i sudar je bio neminovan. Sada nema takvih filmova. Zato sto nema takvog drustva. Vazno je pomenuti da je americki reziser, Todd Phillips, najpoznatiji po tome sto je rezirao mega popularnu komediju "Mamurluk u Vegasu", 1993. snimio svoj prvenac i to dokumentarni film o americkom pankeru GG Allinucoveku koji je bio ista budala kao i Satan Panonski. Tako da je Milinkovic mozda postavio neke standarde tu, nemam pojma. Mislim da Milinkovicu najvise lezi ovaj pankerski nacin snimanja filmova. Mora da prestane da traga i samo da krene da snima filmove koji su priblizniji nasoj publici. Moze i nesto tipa "Mrtav 'ladan", ali mnogo opustenije. Ima jos vremena, snimice nesto. Bice to sve ok.

Nebojsa Zivkovic

Nebojsa Zivkovic FB: https://www.facebook.com/nebojsa.zivkovic.75